10 jaar FC Afkicken: ‘We zijn nog steeds onafhankelijk’
FC Afkicken wordt gezien als een van de pioniers op het gebied van voetbalpodcasts in Nederland. Opgericht in 2015 als online voetbalkanaal, begon FC Afkicken met live internetshows over voetbal. Sindsdien neemt het aantal podcasts in de stal van oprichter Neal Petersen gestaag toe met een breed palet aan namen en sporten. FC Afkicken Daily, de dagelijkse podcast over voetbalnieuws, is de vaandeldrager.
Gefeliciteerd met het tienjarig jubileum van FC Afkicken! Heeft jouw productiebedrijf YIRO met online tv- en podcastproducties inderdaad de vlucht genomen die je in 2015 had voorzien? Nooit een bod gehad om de boel over te dragen?

Neal Petersen
Neal Petersen: “Die tien jaar zijn voorbijgevlogen. Samen met Joris Boerhof, een van mijn beste vrienden, begon ik in 2015 in een kelder aan Kadijksplein in Amsterdam. Tien jaar later is Joris nog steeds een van mijn beste vrienden, maar is hij alweer 5 jaar uit het bedrijf. We zijn het bedrijf ooit zonder businessplan gestart en dat is maar goed ook. De wereld verandert enorm snel én de mediawereld nog veel sneller. In 2015 hadden we nooit het idee gehad dat we de grootste sportpodcast van Nederland zouden produceren (De Cor Potcast) of dat we met de grootste Nederlandse HipHop groep (Broederliefde) de wekelijkse voetbaltalkshow ‘Matchday’ zouden produceren. Over overname gesproken: door de jaren heen zijn er diverse partijen geweest die interesse hadden, maar we zijn nog steeds onafhankelijk…”
Er staan tien podcasttitels genoemd op jouw website met daarop onder meer FCA Daily, de Cor Potcast en de Pantelic Podcast (over Ajax) als blikvangers. Er zijn tientallen, zo niet honderden podcasts over sport te vinden op Spotify of in iTunes. Is er gezien het aanbod een goede boterham mee te verdienen en is het aantal abonnees, donateurs en adverteerders wel toereikend om de exploitatie van een podcast rond te kunnen rekenen?
“Wij hebben nog nooit geredeneerd of het rendabel is, wij geloven in het proces van een podcast. De merken die we ontwikkeld hebben leverden de eerste jaren helemaal niks op, maar inmiddels is er een aantal makers bij ons die er fulltime van kunnen leven. Dat is volgens mij ook de kracht van FC Afkicken: geloven in het verhaal en de mensen en daarna de tijd zijn werk laten doen.”
Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer. Wat is – behalve de aanwezigheid van een of meer aansprekende namen – het geheim van een goede podcast?
“Ik blijf erbij dat de makers het moeten doen omdat ze het zelf heel graag willen, het onderwerp ze echt pakt en niet omdat een management of manager ze adviseert om een podcast ‘te doen’ omdat dat goed zou zijn voor het imago. Ik ben enorm trots op al onze makers, die precies daarom bij ons ooit zijn gestart om een podcast te maken. Van Laura Dijkema tot Cavinsky, van Nicky van der Gijp tot Maarten de Fockert. Maar ook daarbuiten zie ik de echte, echte podcastmakers: Arco Gnocchi, Yordi Yamali, Sam van Raalte en Thijs Zonneveld zijn een paar namen die door mijn hoofd schieten.”

Elke werkdag bespreken Neal Petersen, Bruce Tol, Wouter Boerkamp, Jaron Blonk, Lars van Eijden, Jamil Mensah, Nicky van der Gijp, Mart ten Have en Lars van Velsum het laatste voetbalnieuws in FCA Daily.
In de hitklasseringen van podcasts over sport zijn veel voetbaltitels terug te vinden, maar staat een wielerpodcast (In de Waaier) op nummer 1. Is dat niet bijzonder?
“Het is denk ik een momentopname, want voetbal domineert ook hier vaak de ranglijsten. Al is het logisch dat In De Waaier goed scoort, gezien de chemie en kennis van Hidde en Thijs.”
Je bent naast podcastmaker ook presentator van de Olympische Spelen en de UFC bij Disscovery+. Je hebt ook een podcast onder de naam Vechtersbazen. Wat trekt je zo aan in deze wereld van vechtsporten?
“Het is de combinatie van topsport en entertainment. Ik zie hier ook de grootste groei de komende jaren, zeker als je kijkt naar trends in landen die hierin vooroplopen op ons.”
Tot slot: hoe zal de podcastsector zich verder ontwikkelen, denk je?
“Deze vorm zal zich door blijven ontwikkelen, maar ik denk vooral dat de echt goede, onafhankelijke podcastmakers steeds grotere invloed zullen krijgen in het medialandschap. Hun boodschap is echt en authentiek, iets dat je niet altijd kan zeggen van de traditionele mediamakers die in opdracht van hun leidinggevende steeds hun mening moeten verkondigen om er zo ervoor te zorgen dat het mediamerk steeds groter wordt.”