Woestenburg: ‘Onafhankelijke journalistiek cruciaal voor geloofwaardigheid sport’
In een aflevering van Inside Motorsport Media deelde Frank Woestenburg, ervaren Formule 1-journalist, onlangs zijn visie op de vraag hoe traditionele media relevant kunnen blijven in een tijdperk van razendsnelle digitale nieuwsvoorziening en teamgestuurde communicatie. Woestenburg werd geïnterviewd door Alexandra Schieren, voormalig perschef van de autosportfederatie FIA.
Woestenburg begon zijn journalistieke loopbaan in 1993 bij De Telegraaf, waar hij ruim twintig jaar verslag deed van grote Nederlandse sporten. Met de opkomst van Max Verstappen groeide Formule 1 uit van niche tot nationale obsessie. Sinds 2022 is hij chef redactie van Formule 1 Magazine, het enige autosportblad in Nederland en België.

Frank Woestenburg in een exclusief gesprek met Max Verstappen
De grootste verandering noemt hij in dat interview de opkomst van de sociale media. “Toen ik begon, bestonden sociale media nog niet. Als je een primeur had, bleef die de hele dag relevant. Nu is een scoop binnen seconden alweer oud nieuws,” zegt hij. Printmedia hebben daardoor een nieuwe rol gekregen: die van verdieping, achtergrond en exclusieve interviews. “Het gaat niet alleen om wat er gebeurt, maar vooral om hoe en waarom.”
Economisch en financieel is het exploiteren van printmedia steeds meer een uitdaging. “De tijdschriftenmarkt krimpt. Jongeren willen vaak niet betalen voor content. Je moet je onderscheiden met kwaliteit én creativiteit.” Formule 1 Magazine doet dat naar zijn zeggen via een multichannel aanpak: website, podcast, evenementen en partnerschappen.
Hij en collega André Venema verkiezen daarbij kwaliteit boven snelheid. “We publiceren liever correct dan snel. We kunnen ons geen roddel veroorloven,” benadrukt Frank, verwijzend naar de Christian Horner-zaak. “We maken fouten, maar we kunnen altijd uitleggen waarom we iets schreven.”
De opkomst van door F1-teams en door coureurs gestuurde media ziet hij als een risico. “Sommige teams proberen journalistiek te vervangen met hun eigen kanalen. Dat is kortzichtig. Onafhankelijke media geven geloofwaardigheid en tonen de verhalen achter de PR-lijn.”
Volgens Woestenburg staat het verkrijgen van exclusieve content staat verder onder druk, net als in het voetbal en andere sporten. “Vroeger was de paddock exclusiever. Nu is alles live en openbaar. Toch blijft fysieke aanwezigheid belangrijk voor netwerk, interviews en diepgang.”
Frank ziet desondanks kansen: “Achtergrondverhalen en analyses zijn populairder dan ooit. We moeten digitale media gebruiken om mensen naar print te leiden. Onafhankelijke journalistiek is niet alleen belangrijk voor ons, maar voor de sport zelf.”