SCHOT VOOR DE BOEG

Clickbait en herbezinning

In onze regelmatige contacten met clubs en bonden is de voortdurende ergernis over clickbait merkbaar. Deze week kregen we naar aanleiding van onze nieuwsbrief enkele  reacties van clubs in het betaald voetbal over ons aanbod om eens in gesprek te gaan met de leidinggevenden van de websites die in hun ogen regelmatig de grenzen zouden  overschrijden.

“Graag”, zei de ene mediamanager. “Zinloos”, reageerde de collega van een andere club.

De suggestieve koppen en de uit hun context getrokken interviews leveren bij de clubs doorlopend veel gedoe op, ook intern. Zo is er een club in de eredivisie die om die reden enkele websites regelmatig buiten de deur houdt.

Gerard den Elt (Foto Marcel Krijger)

Dat blijft niet beperkt tot de voetbalwereld. Ook in het schaatsen is er een professioneel team dat de vertegenwoordigers van een van de (grotere) websites niet meer te woord staat. De reden laat zich raden.

Het is af en toe inderdaad te schunnig voor woorden hoe sportmensen worden neergezet. Je zult bijvoorbeeld maar sprintster Femke Kok zijn en jezelf terugvinden op een – gelukkig niet bij de NSP aangesloten – website, onder de kop: ‘Femke Kok gaat op pad in strak pakje en laat geweldige bergtoppen zien’. De strekking van het verhaal komt na het clicken op de link natuurlijk pas op het einde. Daar staat een door Kok op Instagram geposte foto van haarzelf in trainingstenue, met op de achtergrond een berglandschap. Tja, weer kostbare minuten in een mensenleven verspild.

Maar sommige websites met een groot bereik en in het bezit van een NSP-kaart bezondigen zich toch aan soortgelijke strapatsen om het bezoek te stimuleren, is het verwijt dat ook aan ons adres wordt gemaakt. Het verzoek is vaak om de website of de beroepsgroep tot de orde te roepen of een kwaliteitsmaatstaf aan het verstrekken van de NSP-kaart te verbinden. Zo zouden we het kaf van het koren kunnen scheiden.

Dat laatste is erg lastig, zeker wanneer op hetzelfde medium ook serieuze sportjournalistiek wordt bedreven en wedstrijden en kampioenschappen worden bezocht. En bovendien: de NSP wil geen mediapolitie zijn, laat staan officier van justitie en al helemaal geen rechter. De sportjournalistiek kent vele gedaanten en het medialandschap is – gelukkig maar – heel divers.

Toch zijn we zeer benieuwd naar de belangrijke stap die FC Update deze week heeft gezet. FCUpdate stopt met clickbait op de frontpage en kiest voor heldere koppen. https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2025/10/fcupdate-stopt-met-clickbait-op-de-frontpage-en-kiest-voor-heldere-koppen

Voetbalnieuwssite FCUpdate.nl stopt met het gebruik van clickbait op de frontpagina. Vanaf nu krijgen bezoekers die rechtstreeks naar de site gaan uitsluitend nog koppen te zien waarin duidelijk wordt gemaakt wie en wat centraal staat in een artikel, belooft de website.

“Daarmee kiest FCUpdate voor transparantie en betrouwbaarheid richting de vaste bezoekers”, schrijft brand owner Dominic Mostert over de koerswijziging. “Op FCUpdate willen we voetbalfans niet langer laten raden waar een artikel over gaat, maar meteen duidelijk maken wat het nieuws is en wie er in het verhaal voorkomt. Onze belofte is helder: bezoek FCUpdate en je weet wat er speelt in de voetbalwereld.”

Het is een belangwekkende stap die ieders aandacht verdient en ook bij andere betrokken websites tot discussie zal leiden. Niemand zal de illusie hebben dat daarmee clickbait uit de sportjournalistiek zal verdwijnen. Maar enige herbezinning is wel op zijn plaats.

GERARD DEN ELT, algemeen secretaris NSP