AD-verslaggevers duiken in de jacht op tienervoetballers
De jeugdinterland Duitsland - Nederland voor jongens onder 15 jaar in Duisburg was voor AD-verslaggevers Sjoerd Mossou en Fabian van der Poll een openbaring als het gaat om de jacht van makelaars op jonge voetballers. Het was volgens de auteurs van het nieuwe boek Zakkenvullers ‘een soort vakbeurs van getapte jongens’. Ze besloten er behalve een boek ook een podcast aan te wijden: De jacht op de jeugd.
In hun eigen krant legden de auteurs bij het verschijnen van het boek in november uit wat ze zoal meemaakten.
Hun bezoek aan de jeugdinterland was een schot in de roos. Mossou: „Ik was vaker bij jeugdinterlands geweest, dus ik kende het ritueel al van rond ouders krioelende zaakwaarnemers.’’ Van der Poll: „Maar nu was het alsof er een vergrootglas overheen werd gelegd.’’
Zo’n tachtig ouders, tachtig zaakwaarnemers, twintig scouts en dan nog twintig voetbalnerds troffen elkaar op een stukje asfalt naast de tribune, een overzichtelijke marktplaats, zo beschrijft het AD. De makelaars zagen en zien in de ouders ‘de eigenaren van interessante beleggingsobjecten’.
Volgens Mossou kun je niet om het woord kinderhandel heen. Van der Poll: „De voetbalwereld is zo geschapen dat er handel kan worden gedreven met jonge kinderen.’’
Ook sportmerken tonen op die leeftijd al belangstelling voor de talenten, je wilt een
Het boek is echter geen aanklacht, zeggen de auteurs. Ze wilden ‘geen karikatuur schetsen van een beroepsgroep, maar beschrijven hoe het systeem in elkaar zit. Je kunt zeggen dat er veel fout is in die wereld, maar je kunt niet zeggen dat de meesten fout zijn’.
Het boek ‘Zakkenvullers’ is te koop via ad.nl/zakkenvullers en in de boekhandels. De 256 bladzijden dikke paperback kost 22,99 euro. De podcast ‘De jacht op de jeugd’ is te beluisteren op ad.nl/dejachtopdejeugd of op Spotify, Apple Podcasts en Fluister.