Nieuws

'KOOPJE'

‘Beste koop 2017’, twitterde NOS-directeur Jan de Jong vorige week, verwijzend naar de kijkcijfers van het EK voetbal voor vrouwen. Hoeveel de NOS voor de uitzendrechten heeft moeten betalen, zei De Jong er niet bij. Afgezet tegen de televisierechten voor mannenvoetbal, zal de NOS vermoedelijk per tv-aansluiting nooit goedkoper uit zijn geweest.

Met het Nederlands elftal werd een hoogtepunt bereikt, liefst 4,1 miljoen kijkers gemiddeld. Toen de triomf van Nederland zich aftekende, zaten er in de laatste minuut zelfs 5,5 miljoen mensen aan de tv. Opgeteld becijferde de NOS bij de zes EK-wedstrijden van Nederland 10,2 miljoen mensen (inclusief zes keer de vaste kern).

Online werden de liveblogs van NOS.nl en de NOS-app ruim 1,5 miljoen keer geraadpleegd. Op de finaledag werd het liveblog 425.000 keer ingetoetst. ,,Gelukkig zat ik er na 25 jaar ervaring toch helemaal naast. Bijna 9 van de 10 mensen die de tv-aanhadden, keken naar het vrouwenvoetbal”, reageerde NOS-directeur Jan de Jong.

De live uitgezonden huldiging van het Nederlands team in Utrecht trok maandagavond tussen 19.00 en 20.00 uur 2.117.000 kijkers.