IN DE SPO(®)TLIGHT

Twan Bovee

'AD Sport heeft de digitale rol van Telesport overgenomen'

Van De Telegraaf naar AD, van Amsterdam naar Rotterdam. Na 17 jaar heeft Twan Bovée zijn baan als chef online bij Telesport verruild voor die van coördinator sport van de digitale tak bij het AD, dat nauw samenwerkt met de regionale kranten van DPG. ,,Ik zit nu weer bij het medium met het grootste totaal-bereik, in mijn geval het hoogst haalbare in de sportjournalistiek”, zegt Twan Bovée (41).

Door Henk Mees

Wat is het verschil in functie, Twan?

,,Voor mezelf was ik toe aan nieuwe uitdagingen. Ik heb een prachtige tijd gehad bij De Telegraaf waarin ik de online-sporttak mede heb mogen opbouwen. Toen ik daar in 2004 begon, vormden print en online twee gescheiden werelden. Binnen twee jaar waren print en online geïntegreerd. Daar kwam van alles bij: games, partnerships, voorspellingen, een Tour de France-spel en veel specials. Door een koerswijziging verdween enkele jaren geleden een aantal onderdelen van het totaal-pakket.  Voor mijn gevoel heeft AD Sportwereld in de afgelopen jaren de digitale rol die Telesport vervulde steeds meer overgenomen. Toen ze mij vanuit het AD vroegen om eens een kopje koffie te drinken, voelde het meteen goed en spraken de visie en strategie me direct aan. Dat trok me, hoe uitstekend ik het ook naar mijn zin had bij De Telegraaf.”

Twan Bovee

Wat heeft AD jou méér te bieden?

,,Bij De Telegraaf is de focus anders komen te liggen na diverse wisselingen van de wacht in de top van het bedrijf. In mijn geval was de stip op de horizon aan het verdwijnen. Bij het AD kan ik nu weer op meerdere fronten mijn expertise laten gelden, zoals met data, video, premium content, games en sociale media. Dat hele creatieve proces en de diversiteit in het werk maken het interessant. Bij het AD zit ik nu ook weer bij het medium met het grootste totaal-bereik, in mijn geval het hoogst haalbare in de sportjournalistiek. Bovendien is het wel eens goed om in een andere omgeving terecht te komen.“

Heb je altijd online gewerkt?

,,Nee, ik heb ook best veel veldwerk gedaan, als freelancer voor De Limburger onder meer. In de tijd dat ik in Tilburg studeerde, maakte ik deel uit van de eerste lichting Nieuwe Media, zoals dat werd genoemd. Ik had daar bewust voor gekozen omdat daar naar mijn idee de toekomst lag. Na mijn studie heb ik anderhalf jaar bij NOC*NSF gewerkt, voor de website en ik heb het smoelenboek voor de Olympische Spelen van 2004 samengesteld. Bij De Telegraaf heb ik ook verhalen geschreven, ik ben naar vijf Olympische Spelen geweest, naar WK’s voetbal. Ik ging mee om te coördineren, maar schreef ook verhalen voor online en voor de krant.”

Komt ervaring in het veld je online van pas?

,,Zeker, je moet je aan het bureau kunnen positioneren in de rol van de verslaggever, in de mogelijkheden die hij of zij  heeft. Als Arjan Schouten bij de Formule 1 zit, werkt hij ook meteen digitaal. Dan moeten wij aan het bureau kunnen beseffen wat hij online wel of niet kan aanbieden. Daarin kun je dan ook weer gerichte keuzes maken en prioriteiten stellen, aangezien we onze abonnees bijvoorbeeld ook via video en podcast bereiken.”

Hóe vormen print en digitaal één team bij de sportredactie van het AD?

,,Mijn eerste indruk na twee weken is dat digitaal en print bij het AD volledig op elkaar zijn aangesloten. Het is gewoon één team waarbij continu tussen diverse platformen wordt geschakeld, of dat nu de krant, mobiel of desktop is. Het werkproces is in de afgelopen jaren natuurlijk ook veranderd. Vroeger werden online redacties binnen de traditionele media vaak niet helemaal als volwaardig gezien, nu is dat wel anders. Tegenwoordig wordt er juist eerst vanuit digitaal oogpunt geschakeld en pas daarna volgt de doorvertaling naar de krant.”