IN DE SPO(®)TLIGHT

Ard Boer, productmanager sport bij NDC over robotjournalistiek amateurvoetbal

Ard Boer, productmanager sport bij NDC over robotjournalistiek amateurvoetbal

 

Elke wedstrijd is ‘nieuws’, van hoog tot laag

Alle amateurvoetbalwedstrijden in Noord-Nederland, jong en oud, hoog en laag, kunnen aandacht krijgen op de websites van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Dat moet  gebeuren met ‘robotjournalistiek’, gebaseerd op informatie van de KNVB en de coaches.  Ard Boer, productmanager sport van de NDC mediagroep, is de initiatiefnemer.

door Henk Mees

Ard Boer

Hoe gaat dat werken, robotjournalistiek?

,,De uitslagen komen rechtstreeks van de KNVB. De coach van elk team kan zich bij ons aanmelden om hieraan mee te werken. Hij of zij krijgt dan na elke wedstrijd een sms-je waarin gevraagd wordt om informatie en een reactie. Daarin kan hij zijn mening geven over de wedstrijd, wie de uitbinkers waren, wat de volgende wedstrijd is. Op die manier beschikken we over informatie die we met ons systeem kunnen automatiseren tot standaardverslaggeving. In de toekomst willen we dat nog uitbreiden, het systeem biedt met aanvullende standaardvragen voor de coach volop mogelijkheden daartoe. “

Zo wordt dus ook het vierde elftal van Zwaagwesteinde ‘nieuws’?

,,Wij denken dat er voor iedere wedstrijd een kleine groep mensen is die hiervoor interesse, de buurman van de keeper van Zwaagwesteinde 4 bijvoorbeeld, zijn  collega’s, zijn vader en moeder, die kunnen allemaal geïnteresseerd zijn hierin.”

In het persbericht zegt u dat álle amateurwedstrijden hiermee een podium krijgen dat ze verdienen. Is een nieuwsmedium hiervoor bedoeld?

,,Als uitgever zijn wij ervoor om te vertellen wat er in ieders omgeving gebeurt. Een echte journalist kan dit niet behappen. Het artikel krijgt op de site dezelfde presentatie als elk ander nieuwsbericht. In Scandinavië wordt deze tekstrobot hiervoor al succesvol ingezet. RTL heeft er goede ervaringen mee opgedaan met reacties bij de verwerking van de verkiezingsuitslagen.”

Hoe kunt u toezien op de betrouwbaarheid van deze informatie?

,,De basisinformatie komt van de KNVB. De reacties gooien we door een moderatiesysteem. Er wordt toegezien op de leesbaarheid en er is een check of het taalgebruik aanvaardbaar is zodat we bijvoorbeeld racistische uitingen kunnen voorkomen.”

Maar hoe voorkom je aperte onzin en fake-namen?

,,De coach moet beseffen dat hij ook de club vertegenwoordigt en dat hij verantwoordelijk is voor een zo eerlijk mogelijk verslag.””

Mag je zomaar namen van spelers noemen?

,,De KNVB geeft geen namen door van doelpuntenmakers of bij gele of rode kaarten. Dat laat de privacywetgeving niet toe. De coach zal toestemming moeten hebben van spelers van wie hij de naam noemt. Als een speler zijn naam niet genoemd wil zien, passen wij het wel aan.’”

U bent productmanager sport bij de NDC mediagroep, wat houdt dat in?

,,Ik ben betrokken bij alles wat we als uitgever met sport doen. Ik probeer de sportredactie scherp te houden, ik houd me bezig met innovatie, podcasts en dergelijke. Ik zet me in voor alles wat bijdraagt aan meer abonnementen, aan meer omzet.”