Nieuws

Fotografen op de tribune

Behelpen is het voor veel fotografen bij het EK voetbal. Het aantal veldposities in de Johan Cruijff ArenA is beperkt tot circa 20, volgens de UEFA een corona-voorzorgsmaatregel. ,,Ook met anderhalve meter afstand is er ruimte genoeg voor wel tachtig fotografen”, vindt Soenar Chamid. ,,Fotografen worden door de grote sportbonden gezien als een vervelende bijzaak in de journalistiek”, stelt Guus Dubbelman.

door Henk Mees

Op de tweede ring In de Johan Cruijff ArenA hebben fotografen hun eigen tribune gekregen, hoog boven het speelveld, vóór de persplaatsen met schrijvende journalisten. ,,We zijn verdeeld over twee tribunes, links en rechts van het midden. Iedereen krijgt een genummerde plaats, met een man of zes, zeven zitten we daar. Aan de andere kant zullen het er ongeveer evenveel zijn. Er blijft dan nog heel veel ruimte over”, schetst Soenar Chamid de situatie voor fotografe die niét op het veld mogen plaats nemen.

Fotografen aan het werk vanaf de tribune in de Johan Cruijff Arena. (foto: Soenar Chamid).

De plek op de tribune is hem toegewezen via een bonnetje uit de automaat. ,,In het Media Center moet je je accreditatiebewijs scannen, dan pas weet je  dat je bent overgeleverd aan een tribuneplaats. Behalve twee vrijwilligers bij de automaat is daar niemand van de UEFA aanspreekbaar voor de fotografen.”

Slechts een klein plukje Nederlandse fotografen kan op het veld terecht. Ze zijn aangewezen op basis van de betekenis van de media voor wie ze werken. Voor de overige geaccrediteerde fotografen resteert de tribune. Chamid: ,,Dat je vanaf de tribune moet werken, weet je pas zeker als het bonnetje uit de automaat is gekomen. Het gekke is dat er bij de wedstrijden van Nederland op het veld wel plaats is voor een Duits persbureau dat internationaal volstrekt onbekend is, terwijl ik ook hoorde dat er sommige buitenlandse fotografen die voor een veldpositie in aanmerking kwamen, niet eens zijn komen opdagen.”

Fotograferen vanaf de tribune biedt weinig mogelijkheden, vindt Soenar Chamid. ,,Op het veld kun je een positie innemen op zithoogte. Bij een schot op doel, bij acties voor het doel, kun je een speler daardoor recht in het gezicht vangen. Dat levert je ook veel materiaal op voor het archief. Vanaf de tribune kijk je een speler vaak in de rug. Dat juichmoment van Denzel Dumfries tegen Oostenrijk was een gelukstreffer omdat hij zich richting de tribune keerde.”

Guus Dubbelman weigerde bij het duel tussen Nederland en Oekraïne plaats te nemen op de tribune. ,,Ik ben nog wel naar boven gegaan om de situatie te bekijken. Ik ben gelijk weggegaan. Ik zie dat niet als een journalistieke positie. Vanaf die plek kan ik geen foto maken zoals ik dat zelf wil”, aldus Dubbelman.

Na een protest van de hoofdredactie en een artikel op de website van de Volkskrant kwam de UEFA Dubbelman tegemoet. ,,Dinsdag kreeg ik een mailtje dat ik in aanmerking kom voor een veldpositie. Of dat het effect is van de reacties, kan ik niet beoordelen. Ik moest dan wel tegen Oostenrijk bij de cornervlag gaan zitten, op een plek waar ik nooit zit, waar Coen Moulijn als laatste nog een actie heeft uitgevoerd. Terwijl er nog genoeg ruimte over was voor een betere plek.”

Guus Dubbelman (63) fotografeert sinds het WK van 1986 op alle grote voetbaltoernooien. ,,Ik ben nog nooit naar de tribune verwezen. Per toernooi wordt het wel slechter voor fotografen. Ons vak wordt door de grote bonden volledig om zeep geholpen. Fotografie vinden ze een vervelende bijzaak van de journalistiek.”

Wat hem verder te wachten staat tijdens het EK moet Guus Dubbelman nog maar afwachten. ,,Ik hoop dat mijn positie bij de achtste finale in Boedapest veilig is. Als ik daar de tribune op moet, weiger ik te fotograferen. Dan betaal ik de kosten van mijn ticket wel terug.”