Nieuws

‘Zonder enige feedback, dat maakt je onzeker’

Journalisten, tv-kijkers én toeschouwers die zich storen aan de tijd die de VAR wel eens opslokt, krijgen daarvoor begrip in het Replay Center van de KNVB. Een tiental voetbaljournalisten maakte op donderdag 4 augustus kennis met de praktijk van de VAR, de Video Assistent Referee. ,,Het is goed om te beseffen in welke situatie hier beslissingen moeten worden genomen”, concludeerde ESPN-commentator Mark van Rijswijk tijdens de jaarlijkse media-informatiebijeenkomst over arbitrage van KNVB en NSP.

Door Henk Mees    

Geflankeerd en geassisteerd door scheidsrechter Erwin Blank en operator Sytze Corel kreeg Van Rijswijk een reeks situaties voorgeschoteld waarin diverse acties aandacht van de VAR vroegen. Minutenlang vergde het van hem om zelf aan het scherm na te gaan wat de scheidsrechter en grensrechter op het veld mogelijk was ontgaan.

,,Zoveel dingen in de gaten houden die elkaar opvolgen, daar word je onzeker van. Die onzekerheid wordt nog eens vergroot doordat je geen feedback krijgt, zoals bijvoorbeeld voor een tv-commentator vanuit de studio gebeurt, en ook doordat je geen reacties van het publiek meekrijgt”, aldus Van Rijswijk.

Mark van Rijswijk (ESPN) beraadt zich over een strafschop-situatie. Links operator Sytze Corel (Foto’s Gerard den Elt)

Doodstil moet het zijn op de VAR-locatie in de bossen van Zeist als er in de eredivisie wordt gevoetbald. Opperste concentratie  is hier vereist. Tegen een ovalen wand volgen de VAR’s, hun assistenten en de operators wat zich in de stadions voordoet.  Bij elke wedstrijd laten acht schermen beelden zien, afkomstig van tenminste zes camera’s. Tegelijk kunnen er maximaal vijf wedstrijden worden gecovered. Een investering van 9 miljoen euro.

Robert de Vos (KNVB) geeft uitleg over de werkwijze van de VAR.

Een belangrijke rol in het Replay Center is weggelegd voor de tien operators van Hawk-Eye Innovations. Ze moeten beelden oproepen van acties die volgens VAR of assistent-VAR nadere studie vereisen. ,,Per wedstrijd worden er wel 150 tot 200 acties gecheckt, het overgrote deel zonder dat het publiek er iets van merkt”, legt Robert de Vos, coördinator van het VAR-centrum, uit.

Max van der Put (Brabants Dagblad, midden) en Dennis van Eersel (RTV Rijnmond) aan de VAR-schermen in Zeist, geassisteerd door scheidsrechter Clay Ruperti en scheidsrechterschef Dick van Egmond (links)

Elke seconde beeld bestaat uit 50 frames. De kunst daarbij is, zeker bij buitenspelsituaties, om het juiste moment te kiezen.  Mark van Rijswijk is onder de indruk: ,,Wat je hier vooral ziet is dat de VAR zich niet mag laten afleiden door die ene actie die in het oog springt, bijvoorbeeld een strafschop-moment. De voorbeelden die we hier te zien kregen, maken vooral duidelijk hoeveel verschillende factoren een rol kunnen spelen in één en dezelfde aanvalsactie. Buitenspel, een handsbal, een voorafgaande situatie. Als dat allemaal gecheckt moet worden is het knap om dat in pakweg anderhalve minuut voor elkaar te hebben.”