SCHOT VOOR DE BOEG

VoetbalTV

Tijdens een ronkende Talpa-presentatie kondigde John de Mol afgelopen week aan dat hij samen met de KNVB een voetbalzender gaat beginnen. Hé, hadden we dat niet eerder gehoord? De gedachten gingen al snel terug naar 1996, toen John de Mol en de KNVB ‘iets nieuws’ gingen doen: een eigen voetbalzender starten. Sport7 werd een fiasco.

Dat maakt het gemakkelijk om dit nieuwe initiatief, eenvoudigweg VoetbalTV genaamd, met cynisme te ontvangen. Maar laten we dat nu eens niet doen. Want we zijn niet alleen meer dan twintig jaar verder, de plannen met VoetbalTV zijn in bijna alle opzichten onvergelijkbaar met Sport7.

De details bleven tijdens de presentatie nog onbekend, maar de grote lijnen kwamen vrij helder naar buiten via verschillende persberichten en artikelen in de media. VoetbalTV is puur gericht op het amateurvoetbal. Het is een online platform waarop amateurwedstrijden live gevolgd kunnen worden.

Na de winterstop start er al een pilot met een beperkte groep. Verder meldt de voetbalbond op haar website: “Na gebleken succes en goedkeuring door de leden van de KNVB, wordt VoetbalTV in het tweede kwartaal van 2018 verder uitgerold. De verwachting is dat in het voetbalseizoen 2018/’19 de eerste honderd amateurverenigingen aangesloten zijn. Het doel is om binnen drie jaar 750 velden te voorzien van het systeem.”

Dat is erg ambitieus en er zijn dus nog wat mitsen en maren, maar nogmaals: laten we even niet cynisch doen.

Dat doen we dus ook niet over de toevoeging dat het gaat om “een technisch complex project, waarbij gebruik wordt gemaakt van intelligente camera’s die het spel volautomatisch kunnen volgen en een geavanceerd contentsysteem.”

En het wordt nog interessanter (én technisch uitdagender), want: “Spelers kunnen clips en hoogtepunten uit de wedstrijd selecteren, samenvattingen maken en deze delen op hun eigen voetbalprofiel. Supporters, vrienden en familieleden kunnen op deze manier waar ook ter wereld de voetbalbeelden en ontwikkelingen van hun favoriete teams en spelers volgen.”

Ook hier kunnen we gemakkelijk cynisch over doen, want het duurde jaren voordat de KNVB van Voetbal.nl een enigszins acceptabele app voor amateurvoetballers wist te maken, maar nog één keer: laten we dat eens niet doen.

Want er zijn genoeg redenen die dit tot een heel gaaf en waardevol project kunnen maken (ik laat voorwaarden als een feilloze techniek en het privacyvraagstuk even buiten beschouwing, want dat zijn details waar we niet cynisch over gaan doen). Komen ze:

  1. Het amateurvoetbal levert nu al wekelijks talloze filmpjes op van fantastische doelpunten en ongekende blunders. Als er straks véél meer in beeld wordt gebracht, dan betekent dit dus ook genieten van véél meer virals. Pluspunt voor de sportjournalistiek.
  2. Er zal sprake zijn van minder wangedrag op de amateurvelden. Spelers beseffen immers dat alles in beeld wordt gebracht. De KNVB kan zelfs in het amateurvoetbal schorsingen op basis van tv-beelden gaan uitdelen. Op naar een eerlijker en veiliger sport.
  3. De wedstrijdbeelden kunnen gebruikt worden voor analyses na afloop. Gevolg: het niveau stijgt, want spelers en coaches kunnen terugzien waar de verbeterpunten zitten.
  4. Het aanzien van amateurvoetballers stijgt. Je speelt derde klasse en jouw wedstrijden zijn live online te bekijken; dat klinkt niet alleen tof maar zorgt er ook voor dat dit meer kinderen prikkelt om te gaan voetballen.
  5. De betrokkenheid van de achterban bij amateurvoetbalteams neemt toe. Heb je immers geen tijd of zin (hondenweer) om 90 minuten langs de lijn te staan, dan kan je online de wedstrijden van jouw club tóch live volgen en er over meepraten.
  6. De kloof tussen prof- en amateurvoetbal wordt kleiner. VoetbalTV is een veel eenvoudiger manier dan de omstreden voetbalpiramide om het verschil tussen de profs en amateurs te reduceren. Simpelweg doordat straks ook de klasses lager dan de Tweede Divisie live worden uitgezonden en nieuwe helden ontstaan.

En dan heb ik nog niet eens benoemd dat VoetbalTV erg interessant kan zijn voor sponsoren, die hiermee meer zichtbaarheid krijgen. Een nieuw verdienmodel wellicht.

Dat brengt me op de hamvraag: Hoe denkt Talpa Network hier eigenlijk goed geld aan te verdienen? Dat viel nergens te lezen. We kunnennatuurlijk doen alsof De Mol een liefdadigheidsinstelling runt. Maar dat zou cynisch zijn.

DAAN SMINK

Bestuurslid NSP